NUORODA: http://www.knygadvaris.lt/fiksacijos.php?FId=7345&OId=4815 PAVADINIMAS: [Šunys, visokie žvėrys ir galvijai] DUOMENŲ TIPAS: visateksčiai duomenys FIKSACIJOS TIPAS: Redaguota versija STILIUS: Literatūrinė kalba TEKSTINIS TURINYS: Viešpats, sutvėręs viską ant dangaus ir žemės ir visus sutvėrimus apdovanojęs kuo gražiausiai, žmogui suteikė išmintį. Žvėrys ir galvijai, paukščiai ir žuvys, kirmėlės ir vabalai negalėjo atsidžiaugtie įgytomis dovanomis. Tada Dievas, sušaukęs visus sutvėrimus vienon vieton, jų viduryje pastatęs žmogų, jam pasakė:
– Žmogau, in tavo valdžią paduodu visus mano sutvėrimus – tu esi visų ponas.
O kitiems prisakė žmogaus klausytie. Visi sutvėrimai žiūrėjo in žmogų ir dyvijosi: žmogus išrodė mažas, silpnas ir be jokio ginklo, iš to paėjo, kad visi netikėjo Dievo žodžiams. Šitie sutvėrimai negerbė žmogaus ir jam nenorėjo būtie paklusnais. Levas, vilkas, meška ir daugel kitų pasakė:
– Mes esame dideli, stiprūs, drūti ir drąsūs ir dar ginklus turime – žmogus mūs nepriveiks. O jei dar jisai mums ką norėtų darytie, užpulsime ant jo, sudraskysime jį ir prarysime.
Potam galvijai sau kalbėjo. Briedis, jautis, šernas, ožys, avinas, arklys ir kiti pasakė:
– Ir mes galime jo atsigintie, o jei mus apgalėtų, pabėgsime nog jo.
Taip kalbėjo paukščiai ir žuvys, kirmėlės ir vabalai ir išsiskirstė in girias, in laukus, po vandenis ir taip toliau in visą žemę.
Šuva, paklausęs visų kalbos, prisižiūrėjo in žmogų gerai ir pasergėjo jo išmintį, o apmislijęs viską gerai sau vienas, mislijo: „Aš turiu protą, mokėsiu žmogui intiktie. Man reikia prie jo prisitaikintie – man bus su juom geriaus nė kaip su žvėrimis ir galvijais gyventie“. Ausis priglausdamas, su uodega dirbdamas, priėjo pas žmogų, prie kojų savo snukį pridėjo, jam maloniai į akis žiūrėdamas, rankas jo laižė, jam ištikimu pasirodė, patiko žmogui, ir nog to žmogus pamylėjo šunelį.
Žvėrys, galvijai, paukščiai ir kiti neapkentė žmogaus, kad jisai vadinosi ponu, o ant šunies pyko visi, kad pristojo prie žmogaus. Bet jie nesusiprato, kad reikės visiems pasiduotie žmogui. Nupasakosiu, kaip atsėjo. Ant avino ir ant ožio užpuolė vilkiščias. Tie dabar nusigandę bliauja, nabagėliai, bėga prie žmogaus ir šaukia pagelbos:
– Žmogau žmogau, tave Dievas padarė visų sutvėrimų ponu – išgelbėk mus iš vilko nasrų!
– O del ko netikėjote Pono Dievo žodžiams?
Pasakęs jiems žmogus tuojaus paėmė lazdą, ėjo su šunim prieš vilką ir išgelbėjo aviną ir ožį nog smerties. O tada nog tos valandos pasidavė žmogui ir klausė visados.
Erelis užklupo ant žąsų, vanagas – ant ančių, vištų ir karvelių. Tos rėkdamos lėkė pas žmogų, meldė jo pagelbos. Žmogus apgynė nog baisios netikėtos smerties. Ir tos pasidavė žmogui ir nog jo neatsitraukė.
Jautis apsirgo, dūsavo ir dejavo. Žmogus išgirdęs atlankė ligonį ir išgydė. O tas, bijodamas pirm laiko mirti, pristojo prie žmogaus, ėmė jungą ant savo sprando, arė žemę ir jam tarnavo. Ir gerai buvo šėmam jaučiui su žmogum.
Arklys susipyko su šernu, užsirūstino ant savo nevidono, norėjo jį pergalėti – nuėjo prašytie pagelbos. Žmogus, sėdęs ant arklio, jojo prieš jį, turėdamas iešmą rankoje. Pervėrė šerną, jo sūnus ir dukteris atsėmė ir arklio nepaleido kalbėdamas:
– Tu būsi sugadlyvas ir tau bus su manim gerai.
Briedis atėjo į žmogaus javus. Tas pasigavo laukinį. O kad briedis nenorėjo prie žmogaus pasiliktie, tas užmušė briedį, atsiėmė jo mėsą, iš skūros pasisiuvo čebatus, valgė kepsnį ir šuneliui davė.
Levas, vilkas, lapė ir kiti, matydami pasididinant žmogaus vyriausybę, susitarė visi vienu sykiu ant žmogaus užpultie ir jį pergalėtie. Bet žmogus pasisergėjo. Ant tako, kuriuom vilkas turėjo ateitie, iškasė duobę – vilkas in tą įkrapino. Lapei padėjo raumeninių dešrelių iš šerno mėsos su grybeliu – toji suėdus tuojaus suklupo ir pragaišo. Ėjo žmogus tiesiog prieš mešką, turėdamas rankose aštrią geležį. Nutaikė jai in širdį ir įsmeigęs patsai in šalį sklystelėjo – meška pati save su geležia nudūrė. Levas buvo ateinąs ant žmogaus užpultie. Tam smogė su akmeniu į kaktą – išbiro jam iš akių ugnies kibirkštys ir galva labai suskudo. Susiprato, kad negerai kėsintis prieš savo poną, ir apsisukęs ėjo in girią, užgėdintas tuom žygiu. Žmogus nulupo skūras nog vilko, meškos ir lapės pasidarė sau kailinius ir kepurę lapinę ant žiemos.
Žuvys mislijo, kad bus ramu nog žmogaus vandenų gelmėje. Bet tas joms įleido meškerę, sakydamas:
– Eikite šen pas mane!
Paukščiai mislijo, kad bus ramu ant oro aukštai, bet žmogus prisitaikęs iš lanko pašovė paukščius ir liepė savo šuniui atneštie.
Taip visi sutvėrimai turėjo pasiduotie žmogui, kad jį padarė Dievas visų sutvėrimų ponu.
FIKSUOTOJAS: Antanas Tatarė FIKSAVIMO METAI: 1913 SKELBTA LEIDINYJE: Leidinio aprašas P.139. Nr. 133. J. Basanavičiaus tautosakos biblioteka, t. 13. Levas lietuvių pasakose ir dainose : [studija]. (Duomenų bazėje skelbiamo teksto šaltinis.) SKELBTA LEIDINYJE: Kun. M. Gustaitis. „Kunigas Antanas Tatarė, jo gyvenimas, charakteristika ir raštai“. Vilnius, 1913, p. 88–89. ©: Parengimas Kostas Aleksynas Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas ©: Parengimas Leonardas Sauka Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas PASTABOS: BILPK 3108. Atgal |