Knygadvario objektas
NUORODA: http://www.knygadvaris.lt/objektas.php?OId=7174 PAVADINIMAS: BsTB 2 163-71 Pasaka AT 130C – Apie Mauriką, kurs dykos duonos ieškojo PRIKLAUSO DUOMENŲ RINKINIUI: Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka: 2 tomas „Lietuviškų pasakų įvairių“ antroje knygoje spausdinama pasakojamoji tautosaka, užrašyta iš žemaičių, taip pat vidurio ir rytų aukštaičių. Apie 50 kūrinių paimta iš periodikos ir mažai žinomų leidinukų, o didžioji dauguma gauta iš keliasdešimties J. Basanavičiaus talkininkų – įvairių visuomenės sluoksnių, profesijų, skirtingo išsilavinimo žmonių. Knyga pradedama tekstais, užfiksuotais Žemaitijoje. 11 pasakų ir sakmių yra užrašęs rusų kalbininkas Aleksandras Pogodinas Kvėdarnos, Laukuvos ir keliose kitose atokesnėse apylinkėse. Skelbiama tekstų iš Varnių, Rietavo, Mosėdžio apylinkių, Telšių apskrities. 10 pasakų – iš daugybę tautosakos Raseinių apskrityje surinkusio Mečislovo Davainio-Silvestraičio knygelės „Patarlės ir dainos“ (1889). Gerokai į rytus, Pernaravoje (dab. Kėdainių raj.) keletą knygoje išspausdintų pasakų užrašė Jadvyga Juškytė, o piečiau, jau Seredžiaus apylinkėse, – Petras Virakas (Virikas). Vertingos medžiagos iš buvusios Šiaulių apskrities J. Basanavičiui atsiuntė kruopštus tautosakos rinkėjas Matas Slančiauskas, jo bendražygis Pranas Narvydas, taip pat „Laukiniu“ pasirašęs žmogus (ko gero, tai bus poetas Jonas Krikščiūnas-Jovaras). Puikių tekstų knygai gauta iš Aukštaitijoje, Pasvalio apylinkėje, gyvenusios Liudvikos Didžiulienės-Žmonos. Daugiau kaip šimtas „Lietuviškų pasakų įvairių“ antroje knygoje pateiktų kūrinių surinkta tuometinėje Zarasų apskrityje „Žvaigždės“ draugijos pastangomis. Nemaža dalis pasakų – iš Jūžintų apylinkių. Jas užrašęs Juozas Otonas Sirvydis.
Į šią knygą pateko daug klasikinio stiliaus grožį išlaikiusių pasakų. Kai kurios, perspausdintos mokykliniuose skaitiniuose, tapo tarsi lietuvių pasakų etalonais. Iš 250 į knygą sudėtų kūrinių kone pusšimtis – sakmės.
„Jono Basanavičiaus tautosakos bibliotekos“ antrą tomą parengė, skelbiamos medžiagos tekstologinio parengimo principus aptarė ir žodynėlį sudarė Kostas Aleksynas. Įvadą „Žemaičių ir aukštaičių pasakos Lietuviškų pasakų įvairių II tome“ ir paaiškinimus, nurodančius skelbiamos medžiagos vietą nacionaliniuose bei tarptautiniuose kataloguose, aptariančius jos gyvavimą Lietuvoje ir paplitimą kitose pasaulio tautose, taip pat pateikiančius kitus folkloristinius duomenis, parašė Leonardas Sauka. Tekstus „Aruoduose“ adaptavo, aprašė ir komentavo dr. Jūratė Šlekonytė, dr. Jurgita Macijauskaitė-Bonda 2010 metais pagal Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto ir VU Matematikos ir informatikos instituto bendrą projektą „Skaitmeninė Jono Basanavičiaus lietuvių tautosakos biblioteka (LieTa)“ (2008–2010, vadovė dr. Jūratė Šlekonytė). Asmenis „Aruodų“ Personalijų banke identifikavo ir aprašė Andželika Jakubynienė. Projektą parėmė Lietuvos mokslo taryba (sutarties nr. PMK-04/2010).
ANOTACIJA: Žmogus, vardu Maurikas, išėjo dykos duonos ieškoti. Beeidamas sutiko kumelį (drigantą), kuris pasiprašė eiti kartu. Taip prie jų prisijungė ir pakeliui sutikti bulius, kuilys, ožys, avinas, katinas, šuo, žąsinas ir gaidys. Pradėjus temti, girioje priėjo gryčią, kurioje dešimt žmogžudžių pinigus skaičiavo. Maurikas liepė visiems užrikti taip garsiai, kaip tik galintys – žmogžudžiai išsigando ir pabėgo. Tada visi dykaduoniai suėjo į trobą, pasisotino ir nuėjo miegoti. Vienas iš žmogžudžių sugrįžo gryčios pažiūrėti. Pamatęs tik vieną žmogų begulint, puolė su peiliu, bet tada jam įkando po stalu gulėjęs šuo, nuo krosnies nušokęs katinas apdraskė, žąsinas sužnaibė, avinas su ožiu įdūrė, bulius pakėlė ant ragų ir išmetė lauk, kuilys blauzdas apdraskė, o gaidys visą tą laiką šaukė „Kut kudakšt, kut kudakšt!“ Žmogžudys, grįžęs pas sėbrus, papasakojo, kad jį užpuolę daugybė žmonių. Tai išgirdę, žmogžudžiai išsižadėjo ir gryčios, ir pinigų. Maurikas už žmogžudžių pinigus nusipirko dvarą ir ten apsigyveno su gyvūnais, kuriuos laikė be darbo ir gerai šėrė. TURINYS: Teksto 1995 m. redakcija
MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: FOLKLORISTIKA | TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | PASAKOS | PASAKOS APIE GYVŪNUS TIPOLOGIJA: PASAKA: AT 130 C, Gyvuliai keliauja su žmogumi, [26] Atgal |