Knygadvario objektas
NUORODA: http://www.knygadvaris.lt/objektas.php?OId=5612 PAVADINIMAS: BsTB 12 48-27 Pasakojimas [Apie senovės kirvius] PRIKLAUSO DUOMENŲ RINKINIUI: Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka: 12 tomas Juodoji knyga. Surinko Jonas Basanavičius.
Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2004.
Ši stambi knyga – Jono Basanavičiaus ilgalaikio dėmesio lietuvių liaudies tikėjimams, burtams, prietarams, užkalbėjimams, liaudies medicinai rezultatas. Jau XIX a. paskutiniame dešimtmetyje J. Basanavičius turėjo susidaręs programą, kaip ir kokią tikėjimus liečiančią medžiagą rinkti. Gausi burtų bei prietarų sankaupa buvo sutelkta į vientisą rinkinį, pateikiamą šiame tome.
Seniausia medžiaga, įdėta į rinkinį, yra Motiejaus Ališausko 1874 m. užrašyti 86 burtai bei prietarai. Patį didžiausią indėlį sudaro Mato Slančiausko medžiaga, užrašyta pirmąjį XX amžiaus dešimtmetį. Jos – daugiau kaip 1100 tekstų. Antras savo dydžiu pluoštas buvo atsiųstas Gabrielės Petkevičaitės-Bitės. Labiausiai ji domėjosi liaudies medicinos žiniomis, oro spėjimais. Įdomių tekstų gauta iš Viliaus Kalvaičio, XIX a. pabaigoje sunkiomis sąlygomis rinkusio iš lietuvių su mitologija susijusią medžiagą intensyviai vokietinamoje Mažojoje Lietuvoje.
„Jono Basanavičiaus tautosakos bibliotekos“ dvyliktą tomą sudarė Kostas Aleksynas, parengė Kostas Aleksynas ir Leonardas Sauka. Įvadą „Tikėjimų, burtų ir prietarų pasaulis“, paaiškinimus parašė, įvairiopoje teksto medžiagoje orientuotis padedančias rodykles sudarė Leonardas Sauka.
Tekstus „Aruoduose“ adaptavo, aprašė ir komentavo dr. Jūratė Šlekonytė, dr. Daiva Vaitkevičienė, dr. Dovilė Kulakauskienė, dr. Edita Korzonaitė, doktorantė Nijolė Kazlauskienė, Irena Žilienė pagal Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto ir Matematikos ir informatikos instituto bendrą projektą „Skaitmeninė Jono Basanavičiaus lietuvių tautosakos biblioteka (LieTa)“ (2008–2010, vadovė dr. Jūratė Šlekonytė). Asmenis „Aruodų“ Personalijų banke identifikavo ir aprašė Andželika Jakubynienė. Projektą rėmė Lietuvos valstybinis mokso ir studijų fondas (2008-2009), Lietuvos mokslo taryba (2010, sutarties nr. PMK-04/2010).
ANOTACIJA: Rytprūsiuose yra miestelis Heiligenbeil, kurį lietuvininkai vadina "Šventas Kirvelis". Taip vadinami kirviai, kuriuos Lietuvoje turėjo kunigai ir naudojo ligoms gydyti. Manoma, kad iš "kirvio" kilo žodžiai krivė ar krivė krivaitis. Kirviai buvo padaryti iš akmens, su kotu, užkišami už diržo. Jeigu tai būdavo gydantis kirvis, ant jo apvyniotas siūlas nesudegdavo liepsnoje. Girdėta, kad tokiu kirviu buvo gydoma Vilkyškių apygardoje. TURINYS: [Apie senovės kirvius]
MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: FOLKLORISTIKA | TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | PASAKOJIMAI MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: FOLKLORISTIKA | TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | SAKMĖS | PADAVIMAI MOKSLINIS KOMENTARAS Pasakojimas, kai kuriomis detalėmis primenantis padavimus apie vietovardžių kilmę, kuriuose pateikiama liaudiška vietovės pavadinimo kilmės versija. Iš tiesų miestelis Heiligenbeil buvo įkurtas vietoje 1301 m. kryžiuočių ordino sudegintos prūsų tvirtovės Šventapilės. Dabar tai Мамо́ново, miestelis Bagrationovsko rajone, Kaliningrado srities pietvakarinėje dalyje. INTERNETO NUORODOS: http://lt.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ventapil%C4%97
Atgal |