Knygadvario objektas
NUORODA: http://www.knygadvaris.lt/objektas.php?OId=2660 PAVADINIMAS: Mitologinė sakmė kaip gyvatė nubaudė žmogų PRIKLAUSO DUOMENŲ RINKINIUI: Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka: 6 tomas Skebiama 320 tautosakos kūrinių iš leidinio „Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka, t. 6. Lietuviškos pasakos, kn. 2. Surinko Jonas Basanavičius. Parengė Kostas Aleksynas. Įvadą ir paaiškinimus parašė Leonardas Sauka. Vilnius: Vaga, 2003“. Šiame BTB tome skelbiami tekstai ir jų komentarai iš J. Basanavičiaus knygos „Lietuviszkos pasakos. D. 2. Shenandoah, Pa.: "Dirvos" sp. , 1902“.
Tautosakos kūriniai: pasakų – 115, sakmių ir padavimų – 184, pasakojimų – 8, tikėjimų – 13. Tautosaką užrašė Jonas Basanavičius, Vincas Basanavičius, Matas Slančiauskas, Vilius Kalvaitis, Jurgis Kazakevičius, Kostas Stiklius, Jonas P. Gaubas, Jadvyga Juškytė, Pranas Aidukaitis, Petras Virakas ir kt.
Tekstus „Aruoduose“ adaptavo, aprašė ir komentavo dr. Dovilė Kulakauskienė ir Irena Žilienė 2008 metais pagal Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto ir Matematikos ir informatikos instituto bendrą projektą „Skaitmeninė Jono Basanavičiaus lietuvių tautosakos biblioteka (LieTa)“ (2008–2010, vadovė dr. Jūratė Šlekonytė). Asmenis „Aruodų“ Personalijų banke identifikavo ir aprašė Andželika Jakubynienė. Projektą parėmė Lietuvos valstybinis mokslo ir studijų fondas.
ANOTACIJA: Priėjo žmogus degantį mišką ir medžio viršūnėje pamatė gyvatę. Gyvatė meldė žmogų ją išgelbėti. Už tai gyvatė pažadėjo žmogui, kad jam laimė plaukte plauks, bet jis negali jokių šelmysčių galvoti, nes mirs. Žmogus iš vargšo turčiumi tapo ir laimingai gyveno. Bet kartą žmogus norėjo svetimą jautį parsivaryti namo ir už jį gauti užmokestį. Gyvatė žmogų perspėjo, kad jis elgiasi neteisingai, bet žmogus nepaklausė. Gyvatė įkando žmogui ir jis mirė. TURINYS: [Kaip gyvatė nubaudė žmogų]
MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: FOLKLORISTIKA | TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | SAKMĖS | MITOLOGINĖS SAKMĖS MOKSLINIS KOMENTARAS Sakmės „Gyvatė užantyje“ variantas. Atgal |