Knygadvario objektas
NUORODA: http://www.knygadvaris.lt/objektas.php?OId=2503 PAVADINIMAS: Mitologinė sakmė apie deivių ir žmonių bendravimą PRIKLAUSO DUOMENŲ RINKINIUI: Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka: 6 tomas Skebiama 320 tautosakos kūrinių iš leidinio „Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka, t. 6. Lietuviškos pasakos, kn. 2. Surinko Jonas Basanavičius. Parengė Kostas Aleksynas. Įvadą ir paaiškinimus parašė Leonardas Sauka. Vilnius: Vaga, 2003“. Šiame BTB tome skelbiami tekstai ir jų komentarai iš J. Basanavičiaus knygos „Lietuviszkos pasakos. D. 2. Shenandoah, Pa.: "Dirvos" sp. , 1902“.
Tautosakos kūriniai: pasakų – 115, sakmių ir padavimų – 184, pasakojimų – 8, tikėjimų – 13. Tautosaką užrašė Jonas Basanavičius, Vincas Basanavičius, Matas Slančiauskas, Vilius Kalvaitis, Jurgis Kazakevičius, Kostas Stiklius, Jonas P. Gaubas, Jadvyga Juškytė, Pranas Aidukaitis, Petras Virakas ir kt.
Tekstus „Aruoduose“ adaptavo, aprašė ir komentavo dr. Dovilė Kulakauskienė ir Irena Žilienė 2008 metais pagal Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto ir Matematikos ir informatikos instituto bendrą projektą „Skaitmeninė Jono Basanavičiaus lietuvių tautosakos biblioteka (LieTa)“ (2008–2010, vadovė dr. Jūratė Šlekonytė). Asmenis „Aruodų“ Personalijų banke identifikavo ir aprašė Andželika Jakubynienė. Projektą parėmė Lietuvos valstybinis mokslo ir studijų fondas.
ANOTACIJA: Raginėnų kaime prie Daugyvenės upės yra kalnas, iš kurio vakare deivės išeidavo. Deivės upėje skalbdavo, palikdavo dovanų pirštines, juostą. Kitą kartą ūkininko paprašytos, per naktį nudirbdavo jam darbą. Kai kunigas pašventino tą kalną, žmonės matė išeinančias ir verkiančias deives. TURINYS: [Apie deivių ir žmonių bendravimą]
MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: FOLKLORISTIKA | TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | SAKMĖS | MITOLOGINĖS SAKMĖS MOKSLINIS KOMENTARAS Sakmė apie žmonių ir deivių (laumių) santykius, pagalbą ir rūstį. Pabaigoje – „istorinio“ pasakojimo epizodai apie kalno kasinėjimą, jo pašventinimą ir deivių išėjimą iš tos vietos.
Užrašytas tik šis variantas.
Atgal |